Arnhem,
07
juli
2016
|
12:00
Europe/Amsterdam

Pinnen wint dankzij contactloos betalen

Eerste halfjaar van 2016: pinnen in cijfers

Pinnen wint het dit jaar voor het eerst van contant betalen. Die winst heeft de pinbetaling voor een groot deel te danken aan de groeiende populariteit van contactloos betalen. Maar dat niet alleen. Pinbetalingen zijn al jaren bezig met een gestage opmars.

Een kleine 2 maanden terug bereikten we het omslagpunt: voor het eerst werd er meer gepind dan contant betaald. Maar het aantal pinbetalingen groeit al jarenlang gestaag door. Ook de eerste 5 maanden van 2016 steeg het aantal pinbetalingen: in die tijd zijn er bijna 1.400 miljoen pinbetalingen gedaan. In dezelfde periode in 2015 lag dat nog op bijna 1.300 miljoen. Dat betekent een groei van meer dan 7%.

Steeds lagere bedragen

Dat pinnen steeds meer terrein wint, laat ook de gestage daling van het gemiddelde gepinde bedrag zien. Was het pakweg 10 jaar geleden nog gemiddeld 45 euro, nu is dit bedrag met meer dan een derde afgenomen. Het gemiddelde bedrag per pintransactie is nu, halverwege 2016, minder dan 27 euro. Vorig jaar was dat nog rond de 29 euro. De daling blijft dus doorzetten. Niet zo vreemd, aangezien het leeuwendeel van de pinbetalingen – 37% van het totale aantal pinbetalingen – in mei 2016 in supermarkten gebeurde. Daar liggen de gemiddelde gepinde bedragen nu eenmaal lager. De detailhandel is een goede tweede: daar vond iets meer dan 23% van de betalingen plaats. Op 3 en 4 komen respectievelijk horeca (11,7%) en tankstations (7,8%).

Opmerkelijk is dat de snelheid waarmee pinbetalingen groeide, de afgelopen jaren wat stagneerde. Van een groei van dik over de 100% begin jaren ’90, naar tussen de 10% en 20% rond de eeuwwisseling. In 2013 zaten we ‘nog maar’ op 7,5% groei. Die snelheid neemt nu echter weer toe. In 2014 en 2015 steeg de groei van pinbetalingen weer naar 9,5% en 10,7%. 

Explosieve groei contactloos

Die hernieuwde groei dankt het pinnen deels aan de populariteit van contactloos betalen. Dat klom in de tweede helft van 2015 van nog geen 10 miljoen contactloze pinbetalingen per maand naar bijna 30 miljoen. In de eerste helft van 2016 explodeerde dit naar 45 miljoen per maand. Iets meer dan een kwart van deze contactloze betalingen komt voor rekening van de horeca. De detailhandel en de catering volgen elk met bijna een kwart.

Daarmee is contactloos betalen gegroeid van een kleine 2% van het totaal aantal pinbetalingen in mei 2015, naar 15% in mei 2016. Een kwart van de ondernemers biedt daarom inmiddels al contactloos betalen.

Meer weten?

Dit artikel hebben wij gebaseerd op cijfers van Betaalvereniging Nederland. Kijk voor alle actuele cijfers op pin.nl/actueel/kerncijfers.